Bloc — 26 novembre 2014

Durant l’any 2013, l’Oficina d’Atenció al Ciutadà (OAC), el departament d’Estadística de l’Ajuntament d’Olot i el Consorci d’Acció Social de la Garrotxa vam treballar conjuntament per tal d’integrar l’entrevista d’acollida en el moment de l’empadronament, adaptant-la al nou context social, a la davallada de l’arribada de població estrangera i a l’augment de la mobilitat de les persones.

Des de l’inici del Servei d’Acollida d’Olot, a l’any 2006, gestionat pel Consorci d’Acció Social de la Garrotxa, es portava a terme la rebuda a través de les entrevistes a totes aquelles persones nouvingudes que arribaven d’un altre país. Aquesta consistia en atendre i donar informació de la nostra ciutat i dels drets i deures que tenien en viure a Catalunya, moltes vegades amb suport de material gràfic i de traductors coneixedors de la llengua. També es recollien les dades per tal de poder veure el perfil de les persones nouvingudes a Olot i poder planificar totes aquelles accions que serien necessàries per tal de poder facilitar la incorporació de les persones nouvingudes a la ciutat i que no suposes un xoc entre diferents cultures. L’entrevista era el pas previ a l’empadronament. Es donava dia i hora i es comptava amb el suport del Servei de Traductor.

Del treball conjunt entre el departament d’Estadística i l’OAC de l’Ajuntament d’Olot i el Consorci d’Acció Social de la Garrotxa, va donar com resultat transformar l’acollida que es feia mitjançant l’entrevista, a donar la benvinguda en el moment d’alta de padró i fer-ho a totes les persones que arriben per primera vegada a la nostra ciutat. Aquest canvi suposa que qualsevol persona que arribi a Olot sigui català, espanyol o estranger, i tenint en compte el país de procedència, li farem una benvinguda adaptada a les seves necessitats.

El tècnic/a que du a terme l’empadronament és el que atén i dóna la informació necessària segons el perfil de persones o família que té a davant. Per exemple, no s’ha de donar la mateixa informació a una persona que ve d’un municipi garrotxí que una família estrangera que arriba amb dos fills menors en edat escolar.

Vam fer una anàlisi de tota aquella informació necessària pel padró i també aquella informació que es recollia a l’entrevista per tal d’obtenir dades sobre com es configura la població de la ciutat d’Olot, una eina imprescindible per poder planificar accions des dels diferents serveis de l’administració.

Aquesta nova gestió no és simplement un tràmit administratiu, és una acció empàtica, és una acció d’acollida en el sentit de tenir en compte a la persona que tens al davant i de reconèixer que es troba en una situació especial pel fet d’arribar a una ciutat per primera vegada. Aquest fet no passa desapercebut per l’administració que vol comptar, des del primer moment amb el reconeixement i implicació dels nous ciutadans.

L’OAC és la cara de l’Ajuntament i en extensió de la ciutat, com es diu de forma col·loquial, la primera sensació és la que queda i la que pot condicionar l’adaptació del nou ciutadà a la nostra ciutat.

Aquest canvi en el moment del tràmit ha donat un valor afegit en l’atenció per part de l’OAC i una implicació més directa del personal de l’administració local en temes relacionats amb la configuració de la població de la ciutat.

La rebuda ha estat molt positiva, els nous olotins diuen que se senten acollits des del primer dia i surten de la nostra administració amb un concepte diferent de com han entrat. Perceben l’Ajuntament com un lloc pròxim on sempre hi ha la porta oberta per resoldre els seus dubtes i on troben resposta.

Carme Juanola Plana
Responsable de l’OAC de l’Ajuntament d’Olot

[divider top=”0″]

Notícia relacionada:

El Govern aprova el decret que regula els serveis d’acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya per promoure’n l’autonomia i la igualtat d’oportunitats

Comparteix

(0) Readers Comments

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *